Saturday 27 January 2018

Ikhlaskan Hati Kau

bukan soto tadi, ini soto google

Kau beli soto. Dalam soto tu ada suhun goreng, nasi impit, kacang dan ayam. Yang penting ayam tu isi kena tebal dan banyak baru sedap. Lepastu, kau makan depan kawan-kawan kau yang lapar. Kesian mereka diaorang tengok kau makan. Lalu kau kongsi lah soto tersebut dengan mereka. Kau bagi soto kepada mereka lepas kau gigit hanya sebahagian isi ayam bersama nasi impit dan suhun. Kau berharap mereka akan gigit sedikit isi ayam untuk merasa juga. Tetapi bila bagi kawan-kawan kau untuk merasa sedikit, mereka terus melahap isi ayam tanpa ingat akan empunya soto tersebut lalu meninggal kan sisa tulang ayam untuk kau tenung. Kau cuba untuk ikhlas kan hati kau. Dengan harapan itu bukan rezeki kau. Kau sabar dan bertenang untuk ikhlas kan hati kau. 

Bila makanan tersebut sedap giler kawan kau akan menjadi pelahap tetapi bila makanan tersebut kurang rasa kawan kau yang pelahap itu akan kurangkan level pelahap dia.

Pernahkah kejadian ini berlaku dalam kehidupan kau? Kau yang mana yang pelahap atau yang ikhlaskan hati? 

Betul! Aku kadang-kadang cuba ikhlas kan hati aku untuk berkongsi rezeki ku dengan mereka tetapi hati ku tidak kuat. Aku tahu ketika aku hendak ikhlas kan hati aku pasti setan tidak berputus asa untuk menghasut aku supaya tidak ikhlas kan hati aku.

Jadi, kau haruslah tabahkan dan kuatkan hati kau untuk ikhlas kan hati kau. 

No comments: